חכם סאסי ניסים חדאד
מלמד להקדים לדברי מוסר דברים משמחים, המושכים את הלב.
נוהגים לומר משנה זו לפני קריאת פרקי אבות. ונראה לעניות דעתי הטעם,
על פי הידוע כי טבע האדם אינו נוח לשמוע דברי מוסר. ולכן הדרשן
צריך להתנהג בחכמה, כגון להשמיע דברים משמחים, או סיפור מעניין
כדי למשוך אליו לב המקשיבים לו, ואחר כך יאמר דברי מוסר. ולכן לפני
קריאת מסכת אבות, שהוא דברי מוסר, מבשרים על החלק הטוב לעולם
הבא שיש לכל ישראל, ואחר כך קוראים דברי המוסר.
(, עמ‘ צ
1999)
יראתך היא, חידושי אבות, דפוס ש.ם, נדפס בישראל. תשנ“ט
חלה והתעוור,
9
( נולד באי ג‘רבא שבתוניסיה. בגיל
1998-1935)
חכם סאסי נסים חדאד
אך עם זאת התמיד בלימודיו. הוא הכיר בעל פה מקורות רבים, וגם בעיוורונו, היה מצטטם
( זכה ועלה עם משפחתו
1951)
במדויק, ומפנה למיקום המובאות בספרים. בשנת תשי“א
לארץ ישראל, והיו ממקימי היישוב בית הגדי, משם עבר לנתיבות. הוא שילב תורה ומלאכה
ונהנה מיגיע כפיו. את חידושי תורתו כתב בכתב ברייל ואחר כך במכונת הכתיבה. בסוף ימיו הקליט עצמו
(, ונטמן בעיר נתיבות. הותיר אחריו כמה חיבורים שנדפסו
1998)
על קלטות. נפטר ביום כ“ג תשרי תשנ“ט
בספר אחד לאחר פטירתו: ’יראתך היא‘, וספר ’חסדי ה‘‘.
11
•
עמוד