Next Page  42-43 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 42-43 / 52 Previous Page
Page Background

ֹיהי הכל שייך לכל

יְהִי הַכֹּל שַׁיָּךְ לְכֹל שֶׁיּוּכַל לְהֵיטִיב עִמּו

הַיֶּלֶד לָאִשָּׁה הָאִמָּהִית - לְמַעַן יִגְדַּל;

הָעֲגָלָה לָעֶגְלוֹן הַטּוֹב - לְמַעַן יִנְהַג בָּהּ הֵיטֵב;

וְהָאֲדָמָה לַמַּשְׁקִים אוֹתָהּ מַיִם - לְמַעַן תִּתֵּן פִּרְיָהּ בְּעִתּוֹ.

ברטולד ברכט, יהי הכל שייך לכל, בתוך מעגל הגיר הקווקזי, תרגום לעברית נתן זך, עמוד 521

עִיר קְטַנָּה וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט וּבָא אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל וְסָבַב אֹתָהּ

וּבָנָה עָלֶיהָ מְצוֹדִים גְּדֹלִים.

קהלת, פרק ט, פסוק יד

נולד במרקש, במרוקו. שם למד והוסמך לרבנות. לימים נודע כמקובל וכפוסק וכיהן כרב ראשי בעיר

סאפי. דברי תורתו מובאים בספרי חכמי דורו ובתוכם חכם יוסף משאש, חכם יוסף בן נאים, וחכם

דוד צבאח.

בשנת תרפ“ד )4881( הקים בעיר סאפי את ישיבת ’עץ החיים‘. הוא הזמין את רבי שמעון ברוך אוחיון

ללמד בה, וכל אותה עת התאכסן בביתו, והיה לו כאב.

חכם ברוך אסבאג נפטר ביום ג‘ באדר בשנת תש“ו )6491(, ונטמן בעירו סאפי.

בין חיבוריו, שיצאו לאור הספרים ’מנחת משה‘ - דברי קבלה לזכר בנו משה שנפטר בקיצור ימיו ושנותיו, ’קורבן

מנחה‘, ו‘מנחה בלולה‘ - דינים, מוסר ודרשות בערבית ובעברית.

חכם ברוך אסבאג

נושא משלו על השומרים בפתחה של תורה, שאינם מניחים ההמון להיכנס.

אשא משלי ואומר: ’עיר גדולה היתה לא-להים‘, והיו בה עשירים גדולים ובנו

בתים ונטעו כרמים וגינות ופרדסים, והיו בהם כל עץ מאכל, ’תאווה לעיניים

ונחמד להשכיל‘, וברכות מים ופרחים ושושנים, וכל המטייל בתוכם ימצא

תענוג ועידונים. אבל זו הצרה, שיש שומרים על הפתח, והם אינם מניחים

ליכנס שם העניים והאומללים, אלא אנשים יקרים לבושי מכלול.

ויקום אחד מן העניים ויקנא לאחיו ... וילך ויקבוץ פרוטות מפתחי נדיבים,

ויקנה מראה אחת, וישם אותה נגד הגן, ובאים האומללים ומסתכלים במראה,

ורואים מה שבתוך הגן ...

והנמשל מובן מאליו: שרבני דורנו ה‘ עליהם יחיו, חיברו חיבורים גדולים

ועצומים, מי בדרושים ומי בפלפולים ומי בליקוטי דינים, והיה כל העובר בהם

ימצא תענוג ’ואכל וחי לעולם‘. אבל זו הצרה, שלא יוכלו ללמוד בהם ... אלא

החכמים והתלמידים, אבל ההמון לא ידעו מאומה.

ספר מנחה בלולה, עמודים 3-2, חמו“ל, קזבלנקה, תש“ה )5491(

40

עמוד

41

עמוד