

אַל תִּגְזָל דָּל כִּי דַל הוּא וְאַל תְּדַכֵּא עָנִי בַשָּׁעַר.
ספר משלי, פרק כב, פס‘ כב
ההוא שבא לפני רבא, אמר לו: במה אתה סועד? אמר לו: בתרנגולת פטומה ויין
ישן. אמר לו: האם אינך חושש מדוחק הציבור? אמר לו: האם משלהם אני אוכל?!
משל הרחמן אני אוכל. ששנינו: ’עיני כל אליך ישברו, ואתה נותן להם את אוכלם
בעתו‘. בעתם לא נאמר, אלא בעתו. מלמד שכל אחד ואחד נותן הקב“ה פרנסתו
בעתו. בינתיים באה אחות של רבא, שלא ראה אותה שלוש-עשרה שנים, והביאה לו
תרנגולת פטומה ויין ישן. אמר: מה לפני? אמר לו: נעניתי לך, קום אכול.
תרגום תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף סז, ע“ב
והנה, על המקרא הזה יש לדקדק באומרו ’אל תגזול דל כי דל הוא‘, וכי לעשיר
מותר?! ועוד מה נותן טעם שלא לגזול - משום שדל הוא? והא הגזל אסור, בין
מעשיר ובין מעני. האמנם, נראה בדרך רמז והוא, שיש כמה מדעות אנשים, חפצים
לחון על הדלים באומרם שזה עושה עצמו עני, אבל אינו עני. וזהו שאמר: ’אל תגזול
דל‘ - לומר שאינו דל. כי באמת דל הוא, אבל אתה, הגוזל ממנו מילת ’דל‘ כדי שלא
ליתן לו. ואין זה אלא הסתת היצר, שלא להניחך לעשות מצווה.
(1981)
, מכון הכתב, ירושלים, תשמ“א
71 ‘
חכם אברהם ענתבי, ספר אהל ישרים, שער הגמול, עמ
(, נתמנה לרב
1814)
( בעיר חלב )ארם צובא( שבסוריה. בשנת תקע“ד
1765) ,
חכם אברהם ענתבי נולד בשנת תקכ“ה
(, ובעלילת הדם בדמשק בשנת ת“ר
1822)
הראשי וכאב בית הדין, גם תוך ימיה הקשים ברעידת האדמה בשנת תקפ“ב
.(1858)
(. בחיבוריו הרבים: ’פני הבית‘ ו‘פני אהל מועד‘. נפטר ביום כ“ח טבת תרי“ח
1840)
26
•
עמוד