

בסורא לא אוכלים עטינים, בפומבדיתא אוכלים עטינים. רמי בר תמרי, שהוא רמי
בר דיקולי מפומבדיתא, נקלע לסורא בערב יום כיפור. הוציאו כולם העטינים שלהם
וזרקו אותם. הלך הוא, לקח אותם ואכל אותם. הביאו אותו בפני רב חסדא. אמר לו:
למה אתה עושה כך? אמר לו: מהמקום של רב יהודה אני, שאוכל. ...
ראה שאינו מניח תפילין. אמר לו: מה הסיבה שאין אתה מניח תפילין? אמר לו: חולה
מעיים אני, שאמר רב יהודה - חולה מעיים פטור מן התפילין. ראה שאין חוט בבגדו.
אמר לו: מה הסיבה שאין לך חוט? אמר לו: טלית שאולה היא, שאמר רב יהודה -
טלית שאולה, כל שלושים יום, פטורה מן הציצית. ... אמר לו: אנו רואים שאתה מאוד
חריף. אמר לו: אם היית במקום של רב יהודה, הייתי מראה לך את חריפותי.
תרגום תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף ק, ע“א
ההתמסכנות וההתרפסות מידה רעה היא ושפלה, ’ואפס כי לא יהיה בך אביון‘ -
אמרה התורה, והיינו: ’בך‘ - בתוכך, לא יהיה אביונות והתמסכנות, ובמעשי הצדקה
התורה צוותה לתת לעני הצריך, כל מה שצריך לו. לא מפני שהוא מסכן, אלא מפני
שהוא צריך.
(1985)
, יצחק ברדה, בני ברק, תשמ“ה
25 ‘
חכם שלמה ילוז, שו“ת אשר לשלמה, חלק א, עמ
( עבר
1949)
( שימש רבה של לוב. בשנת תש“ט
1946)
( בטבריה. בשנת תש“ו
1909)
חכם שלמה ילוז נולד בשנת תרס“ט
.(1985)
( חזר לארץ. חיבר ספר ’אשר לשלמה‘. נפטר ביום ה‘ חשון תשמ“ה
1963)
למרוקו. בשנת תשכ“ג
35
•
עמוד